Thursday 25 October 2012

Swahili PBL

PBL - Project Based Learning - projektipõhine õpe

Iga aasta on meil kaks korda erinädal, kus tunde ei toimu vaid õpilased osalevad erinevates projektides. Valik on meeletult lai ja uskumatult huvitav. Sel aastal sa valida: kajakiga merel, kajakiga fjordides, mägironimine, surfamine, rattasõit. raamatukirjastus, ajalooõpilased käisid Berliinis, paadiehitamine, kabe, loodushoid, rahvusvaheline suhtlemine, projekt poolas kus aidati erikooli kus õpivad nägemishäiretega lapsed, muusika, vabatahtliktöö, rahukõnelused, raamatukirjutamine erinevatest lugudest sellest piirkonnast, yoga, Swahili keel.

 Mõnus, oli tahtmine mitut proovida aga valida sai ainult ühe, nii et mina valisin Swahili keele.
Što eto?
Swahili keel on kasutuses Aafrikas; Kongo, Keenia, Komoori saared, Rwanda ja see tahetakse muuta Aafrika üldiseks keeleks et vähendada inglise keele mõjusid. Valisin selle projekti, kuna ilmselt seda järgmine aasta ei ole, seda juhtisid kaks teise aasta õpilast ja võibolla mõned teist teavad minu kinnisideed aafrikaga.

 Nädala jooksul õppisime sõnu, grammatikat, kultuuri, tantsisime , laulsime, kokkasime. Megamõnus
Kursus algas väikeste saiakestega mille meie juhendajad meile olid küpsetanud, need maitsesid nagu tuntud valge sai, mida india restoranis antakse. Ma sain retsepti ka, nii et ma võin kenasti jagada, aga kui keegi selle järgi proovi, peab mulle teada andma, kuidas välja tuli:

 Mandazi - kogus 24
4 tassi jahu
2 tassi sooja vett
0,5 tassi suhkrut
0,5 tassi piima või kookospiima
2 spl õlo
1 spl küpsetuspulbrit
soola
lisaks võib lisada võid, kardemoni, kaneeli, nelki

Kuidas teha:
1) Sega jahu, küpsetuspulber, suhkur ja sool.
2) Lisa vesi, õli ja sõtku kätega. Kõigepealt lisa tasatasapisi vesi ja siis õli.
3) Lisa kõik ülejäänud asjad
4) Rulli õhukeseks kihiks, lõika väikesed tükid.
5) Prae pannil rohke õliga

Ise pole seda järele proovinud aga kuna põlisaafriklannalt saadud retsept, siis usun et peaks toimima. Olge julged ja proovige järgi.

 Swahili keel iseenesest on lihtne, kui kõik grammatika selgeks õppida ja sõnavara omandada, siis saab täitsa rääkida. See kõlab mahedalt, mis mulle väga meeldib. Naljakas on, et nad moodustavad väga pikad sõnad mille erinevad osad märgivad aega, tegijat, kellele see on suunatud ja mis see on. Nt hakukunyesha tähendab et "ei sadanud vihma", nii et seal on eitus, minevik ja "vihma sadama". Kõige levinum fraas swahili keelest on ilmselt "Hakuna matata", mis sai mu elumotoks. Kui keegi tahab veits õppida, siis hea laul on allpool, kuula seda ja sul on juba põhiviisakus olemas.

Kõige üllatavam kogemus oli kindlasti swahili nädala lõpetamine. Meil oli plaanis süüa teha, nii et me kogunesime kõik kell kolm et hakata kokkama. Ma aitasin tassida ühte suurt kotti, oletasin et enamus sööki oli selles, samas kui hakkasin selle sisu lauale laotama nägin üllatusega, et sealt tuli välja ainult karpide kaupa liha. Ma sattusin veits segadusse, et miks meil nii suur kogus liha on ja kas me midagi muud ei teegi. Natuke aega hiljem tuli üks meie juhendajatest suure kohvrida, mis oli täis toitu, lihtsalt palju palju toitu. Ma mõtlesin et nad on segased, aga nad ütlesid et meile tulevad külalised. 
 Nii et me hakkasime hakkima ja kokkama. Ühel hetkel ma hakkasin retsepte üles kirjutama ja avastasin, et me teeme lubatud ühe toidu asemel neli või viis erinevat rooga. Ühel hetkel ei olnud kõikidel inimestele ülesandeid anda, niisiis me pidime ootama. Ja kells sai kuus, ja kell sai seitse ja iga kord kui ma kööki läksin olid seal uued road. Ja kell sai kaheksa ja me olime seal olnud viis tundi, sellegipoolest huugasid köögis kõik pliidid täiskuumusel. Lõpuks... kell üheksa pärast kuut tundi ootamist olime me valmis. Kesiganes meie külalisteks ka pidid olema, neid ei olnud seal ja meil oli neli 15liitrist potitäit riisi, erinevaid kastmeid, salateid jm. Mul läks söögiisu ära, sellega oleks saanud väikesed pulmad korraldada, aga nad olid õnnelikud. Kui aafriklane teeb süüa, teeb ta seda hoole, armastusega ja ei hooli ajast. Kusjuures see on üleüldine Aafrika kultuur, sul peab olema aega. Kui sa tuled ruumi sisse ja ütled Tere kõigile, siis see on solvang, eeldatakse et sul on natuke aega iga inimese jaoks ja sa tervitad igaüht selles ruumis. Nii ütlevad nad eurooplaste ja teiste kohta: teil võib olla käekell aga meil on aeg.
 Ühesõnaga, õhtusöök möödus hästi, palju toitu jäi üle aga uhke lõpetamine ilusale nädalale. Toitudest oli põhiline riis. Minu lemmiktoidud olid pilau, mis on riisiroog lihaga, natuke nagu pilaff; pähklisupp, hernepada ja chai (tee). 
 Kultuuri jagamine, mis on põhiosa sellest koolist. Loodan et suudan kodus vähemalt osa nendest toitudest järgi teha. Ja loomulikult oleks tore kui ma võtaks ennast kokku ja jätkaks swahilikeele õppimist. 

Väike video teistest PBLidest


Proovin enam mitte jätta kuuajast vahet kirjutamisse.

Hakuna matata!
Kwaheri!
Snakkes!

    1 comment: